Centrul Ceh prezintă în cadrul Salonului European de Bandă Desenată o expoziţie inspirată din cartea Alois Nebel, volumul Bily Potok din trilogia Alois Nebel şi trailer-ul filmului de animaţie cu acelaşi nume (trailer aici ).
ALOIS NEBEL – VIAŢA MEA
Sfârşitul anilor 1980. Alois Nebel lucrează ca dispecer la o mică gară din Bílý Potok, un sat izolat aflat la graniţa dintre Cehia şi Polonia. Alois este un singuratic care preferă compania orarelor vechi de tren şi pentru care izolarea staţiei este liniştitoare, cu excepţia momentelor când negura pătrunde înăuntru. Atunci are halucinaţii şi vede trenuri vechi de sute de ani trecând prin gară, trenuri care aduc cu ele fantome şi umbre din trecutul întunecat al Europei Centrale. Alois nu poate să scape de aceste coşmaruri şi în cele din urmă este internat într-un sanatoriu.
Centrul Cultural al Republicii Ungare propune
Delegaţia Wallonie-Bruxelles prezintă expoziţia „OLIVIER GRENSON – AU COEUR DE SON ART”.Această expoziție marchează cei 20 de ani de activitate ai lui Olivier Grenson, unul dintre cei mai reprezentativi autori belgieni francofoni de bandă desenată.
COMICS, MANGA & CO. NOUA CULTURĂ A BENZILOR DESENATE ÎN GERMANIA
ISTORIA BENZII DESENATE ROMÂNEŞTI 1935–2010. Un proiect marca Alexandru Ciubotariu, sprijinit de Institutul Cultural Român
În cadrul Salonului European de Bandă Desenată, Institutul Francez din Bucureşti şi Ambasada Franţei în România prezintă o expoziţie dedicată creaţiei franceze contemporane de bandă desenată. Sunt expuse şaizeci de planşe, puse la dispoziţie de mai multe case de editură specializate în publicarea albumelor de bandă desenată din creaţia contemporană franceză.
O expoziţie neconvenţională ce aduce noi informaţii despre trecutul familiei lui Alois Nebel.
Sfârşitul anilor 1980. Alois Nebel lucrează ca dispecer la o mică gară din Bílý Potok, un sat izolat aflat la graniţa dintre Cehia şi Polonia. Alois este un singuratic care preferă compania orarelor vechi de tren şi pentru care izolarea staţiei este liniştitoare, cu excepţia momentelor când negura pătrunde înăuntru. Atunci are halucinaţii şi vede trenuri vechi de sute de ani trecând prin gară, trenuri care aduc cu ele fantome şi umbre din trecutul întunecat al Europei Centrale. Alois nu poate să scape de aceste coşmaruri şi în cele din urmă este internat într-un sanatoriu.
În sanatoriu îl cunoaşte pe Mut, un om care poartă cu el o fotografie veche, şi care a fost arestat pentru că a trecut ilegal graniţa dintre Polonia şi Cehia. Nimeni nu ştie de ce a venit în Bílý Potok sau pe cine caută, însă trecutul lui îl împinge pe Alois în călătoria sa...
Alois Nebel este primul roman grafic modern publicat în Republica Cehă. A fost lansat în 2003 sub forma unui singur volum, Bílý Potok, apoi au mai apărut încă două volume: Central Station şi Zlaté Hory, formând astfel o trilogie care avea să fie publicată în 2006 sub formă de colecţie. Povestea este înfăţişată printr-un desen alb-negru în linii mari, ilustrând contrastul dintre tonul naratorului şi istorie.
Artistul Jaromír 99 s-a inspirat din benzile desenate americane ale anilor 1950, din realismul socialist şi din ornamentele desenelor pentru decupat. Până în prezent cartea a mai fost publicată în Germania şi Polonia.
Centrul Cultural al Republicii Ungare propune
BENZI DESENATE DIN UNGARIA
În Ungaria anilor 1950 politica culturală comunistă nu accepta benzile desenate, însă unele erau trecute cu vederea pentru a încuraja lectura operelor literare clasice şi populare. Astfel s-a născut o formă specială numită bandă desenată adaptată, realizată la cele mai înalte standarde de graficieni ca Ernő Zórád, Pál Korcsmáros şi Imre Sebők. Prima parte a expoziţiei comemorează această tradiţie şi prezintă câţiva urmaşi contemporani.
A doua parte prezintă o selecţie din creaţiile distinse cu Premiul Alfabeta, un premiu profesional înfiinţat în 2006. Acestea sunt lucrări originale care se încadrează perfect în tendinţele internaţionale moderne.
Delegaţia Wallonie-Bruxelles prezintă expoziţia „OLIVIER GRENSON – AU COEUR DE SON ART”.
După publicarea a opt albume din seria Carland Cross, serie adaptată în desene animate în anii 1990, cariera lui Olivier Grenson capătă o altă dimensiune prin prisma întâlnirii cu scenaristul Jean Dufaux. Începând cu 1999, cei doi au realizat cele 10 episoade cu aventurile lui Niklos Koda, o serie de succes apărută la Editura Lombard (Bruxelles) și care a fost tradusă în 7 limbi.
În paralel, împreună cu un alt scenarist belgian remarcabil, Denis Lapière, Olivier Grenson va crea cele două albume ale seriei La Femme Accident, care vor apărea în cadrul prestigioasei colecții Aire Libre de la Editura Dupuis (Charleroi).
Olivier Grenson, veritabil ambasador al culturii populare din Walonie-Bruxelles, predă cursuri de bandă desenată la ERG (Școala de Cercetare Grafică de la Bruxelles).
COMICS, MANGA & CO. NOUA CULTURĂ A BENZILOR DESENATE ÎN GERMANIA
28.10.2010-19.11.2010
Expoziţia concepută de Goethe-Institut şi Matthias Schneider aduce în atenţie două generaţii de artişti de bandă desenată din Germania care au stimulat concretizarea unei culturi autonome a acestui gen. Având în vedere diferenţele existente cu privire la tehnicile de lucru şi la formele povestirii şi publicării, este dificil să includem toate lucrările expuse ale celor 13 artişti într-o singură categorie. Imaginile povestirilor autobiografice sau suprarealiste, istorice sau fantastice, reportajele sub formă de bandă desenată şi adaptările literare sunt concepute, printre altele, pe calculator sau scratchboard, în creion, tuş sau cărbune. Ceea ce îi uneşte însă pe toţi aceşti artişti este dorinţa de a descoperi noi posibilităţi în sfera benzilor desenate, cu scopul de a se îndepărta de direcţiile formale şi de a se apropia mai mult de grafică, pictură şi ilustraţie.
ISTORIA BENZII DESENATE ROMÂNEŞTI 1935–2010. Un proiect marca Alexandru Ciubotariu, sprijinit de Institutul Cultural Român
Expoziţia cuprinde peste 100 de cadre primite de la circa 60 de autori importanţi ai benzii desenate româneşti şi se axează pe o idee simplă, dar interesantă şi unică. Este pentru prima dată când se încearcă recuperarea acestor „bijuterii” grafice în format original. Acesta este în fapt principalul atu al expoziţiei – toate planşele sunt în format original, fiind de o mare valoare, dată atât de calitatea incontestabilă, cât şi de raritatea unei astfel de atestări. Astfel, prin expoziţia de faţă vom descoperi cum lucrează diverşi autori din perioade diferite. Unii lucrează pe formate foarte mari faţă de lucrarea publicată, alţii lucrează pe formate mici, unii lucrează color, alţii alb-negru separat iar color separat (din raţiuni de tipar). Se vede modul în care tehnologia de tipar a influenţat tehnica de lucru a autorilor de bandă desenată. Planşe mari, planşe mici, planşe color, planşe alb-negru, vor fi planşe comice, realiste, istorice, SF, pentru copii, underground, acoperind perioada 1935–2010.
În cadrul Salonului European de Bandă Desenată, Institutul Francez din Bucureşti şi Ambasada Franţei în România prezintă o expoziţie dedicată creaţiei franceze contemporane de bandă desenată. Sunt expuse şaizeci de planşe, puse la dispoziţie de mai multe case de editură specializate în publicarea albumelor de bandă desenată din creaţia contemporană franceză.
Expoziţia prezintă două importante colecţii de benzi desenate, „Bayou” şi „Fétiche”, publicate de Editura Gallimard. Le goût du chlore de Bastien Vives şi Fin de chaîne de Michel Galvin, două importante albume BD, sunt, de asemenea, puse în valoare. Mai multe planşe aduc în prim-plan minunatul şi veselul album Broderii de Marjane Satrapi, a cărui traducere în limba română va fi lansată în curând.
Editură asociativă situată la antipozii naraţiunii şi ilustraţiei convenţionale, Le Dernier Cri promovează o formă de expresie decalată, la interfaţa artei brute, a benzii desenate experimentale şi a design-ului grafic deviant prin producerea de obiecte artistice singulare, creând astfel o reţea de artişti la scară internaţională. Marca de fabricaţie a lucrărilor made in Le Dernier Cri – editate adeseori în serii foarte limitate şi a căror formă poate merge de la pliantul de câţiva metri până la afişul mural – rămâne imprimarea serigrafică. Le Dernier Cri a publicat în 15 ani mai bine de 200 de lucrări şi nouă numere ale reviste Hopital Brut (o antologie grafică internaţională de referinţă), a prezentat în jur de cinzeci de expoziţii în Europa, Statele Unite, Japonia şi America de Sud, a gravat zeci de discuri cu „perturbatori senzoriali”, şi a realizat trei filme de animaţie.
Mai multe detalii la www.lederniercri.org